Blog

3 جولای, 19

نشست خبری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فناوری خراسان با رسانه ها

جلسه نشست خبری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و صندوق های پژوهش و فناوری استان خراسان و سلامت ثامن، با رسانه ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی، جلسه نشست خبری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و صندوق های پژوهش و فناوری استان خراسان با رسانه ها چهارشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۹۸ در محل دفتر پارک علم و فناوری خراسان رضوی شعبه سجاد برگزار شد. در این نشست که با تلاش صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی برگزار شد، چگونگی ارایه خدمات بیشتر و بهتر به شرکت های دانش بنیان بررسی شد.

دکتر محمدصادق خیاطیان، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری با اصحاب رسانه در استان خراسان رضوی، عنوان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی به واسطه ماده پنج قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان مصوب سال ۸۹ شکل گرفت. این صندوق یک نهاد مالی برای تامین مالی شرکت­ های دانش ­بنیان است چرا که سیاست­گذاران به درستی تشخیص دادند که نظام بانکی و سنتی تامین مالی کشور، پاسخگوی نیازهای اکوسیستم فناوری و نوآوری نبوده و افراد خلاق و نوآور در این حوزه باید به گونه­ای دیگر حمایت شوند. از همین­ رو صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه سه هزار میلیارد تومانی تاسیس شد.

وی ادامه داد: بر اساس اسناد بالادستی، خدمات صندوق شامل، تسهیلات، سرمایه ­گذاری، توانمندسازی و حمایت از توسعه بازار شرکت­ های دانش ­بنیان است. تا سال گذشته مهمترین بخش فعالیت صندوق مربوط به حوزه تسهیلات بود. البته در دوره گذشته صندوق، کارهای خوبی انجام شده و شرکت­ های بسیاری از این خدمات بهره­مند شدند اما از آبان ماه سال گذشته هیات عامل جدیدی برای صندوق منصوب شد که رویکرد­ها و سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کرده است.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص رویکردهای جدید این صندوق گفت: از ایرادهایی که به صندوق نوآوری و شکوفایی وارد می­شد، بحث تمرکزگرایی بود؛ بنابراین در اولین گام تمرکززدایی در دستور کار قرار گرفت، به این صورت که هیات عامل جدید سعی کرد بر اساس قانون، مجموعه­ ای از همکاران و بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری که صندوق می­ تواند با آنها همکاری داشته باشد را فعال کند، مانند صندوق ­های پژوهش و فناوری که یکی از مهمترین و موثرین نهاد همکار ما هستند. این صندوق­ ها بر اساس قانون برنامه سوم و چهارم توسعه مجوز فعالیت را دریافت کرده­اند و باید در حوزه پژوهش و فناوری فعالیت کرده، تسهیلات بدهند و از شرکت­ها حمایت کنند.

خیاطیان افزود: برخلاف قانون صندوق نوآوری و شکوفایی که این صندوق را مکلف به حمایت از شرکت­ های دانش ­بنیان کرده است، صندوق­های پژوهش و فناوری این محدودیت را نداشته و مطابق با اساسنامه­ موجود، می­توانند به شرکت­های فناور و فعال در حوزه فناوری خدمات ارایه دهند. در همین راستا صندوق نوآوری سعی کرده است این ظرفیت را فعال کند، چرا که صندوق­های پژوهش و فناوری دو ویژگی مهم دارند؛ یکی اینکه پراکندگی جغرافیایی خوبی در سطح استان­ها دارند و نکته دوم اینکه بسیاری از این صندوق­ها در حوزه تخصصی فعالیت می­کنند؛ مانند صندوق­های حوزه تخصص نانو و… لذا صندوق­ های پژوهش و فناوری به عنوان مهمترین نهاد همکار صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده­ اند.

وی همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق­های پژوهش و فناری را در دو قالب عنوان کرد و گفت: یک نوع همکاری در قالب تسهیلات ارزان قیمتی است که در اختیار این صندوق­ها گذاشته ­ایم و دیگری خط اعتباری است که به آنها داده ­ایم. صندوق نوآوری حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در کل کشور از طریق صندوق­ های پژوهش و فناوری ظرفیت ایجاد کرده­ است که شرکت­ های کوچک می­توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در استان خراسان نیز با توجه به اینکه دو صندوق پژوهش و فناوری دارد، نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان ظرفیت ایجاد شده است. البته معتقدیم که این استان توانایی ظرفیت­سازی بیشتر را دارد. بر اساس فرمول صندوق که هرچه سرمایه اولیه صندوق­ های پژوهش و فناوری بالاتر باشد، منابعی که از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت می­کنند بیشتر است؛ لذا از تمام نهادهای مربوطه این استان درخواست می­کنم که نسبت به افزایش سرمایه این دو صندوق تلاش کرده، تا متناسب با افزایش سرمایه، بتوانند از صندوق سرمایه­های بیشتری دریافت کنند.

وی یکی دیگر از اقدامات در حوزه تمرکززدایی را همکاری با شبکه بانکی کشور اعلام کرد و گفت: این اقدام برای حمایت از شرکت­های بزرگ فعال شکل گرفته است. به بیان ساده­تر شرکت­های بزرگ و دارای فناوری می­توانند خدماتی را از نظام بانکی دریافت کنند. صندوق در همکاری با بانک­ ها زمینه ­ای را فراهم کرده که شرکت­ های بزرگ از طریق منابع مالی بانکی بتوانند نیاز خود را برطرف کنند. شرکت­هایی که خیلی بزرگ و یا کوچک نیستند هم می­توانند از منابع خود صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.

خیاطیان با اشاره به اینکه رویکرد دوم هیات عامل جدید، موضوع سرمایه ­گذاری است، عنوان کرد: صندوق روش مستقیم را برای توسعه سرمایه­ گذاری مناسب نمی­داند، لذا در این دوره، سعی کرده ­ایم با خلق ابزار­های نوین به موضوع سرمایه ­­گذاری شتاب بیشتری دهیم. بنابراین صندوق نوآوری دیگر سرمایه­ گذاری مستقیم انجام نمی­دهد، چون یک نهاد شبه دولتی هستیم و می­ دانیم که حضور بخش شبه­ دولتی در همکاری با بخش خصوصی می­تواند عوارض و مشکلاتی را ایجاد کند، به­خصوص در حوزه ­های جدید که نیاز به دقت و سرعت بیشتری دارد. از همین­ رو راه غیرمستقیم را در قالب شبکه همکاران باز کردیم.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، افزود: در اینجا نیز  از ظرفیت صندوق­ های پژوهش و فناوری استفاده کردیم، به­طوری که اگر صندوق پژوهش و فناوری طرحی را مناسب سرمایه ­گذاری اعلام کند و حاضر باشد درصدی از سرمایه مورد نیاز را تامین کند، اگر طرح در حوزه حل مسایل اساسی کشور و مرتبط با فناوری بالا (های‌تک) باشد، مانند مساله آب، محیط زیست، آلودگی هوا و… صندوق نوآوری و شکوفایی تا چهار برابر سرمایه صندوق­های پژوهش و فناوری، سرمایه ­گذاری خواهد کرد یعنی اگر صندوق­های پژوهش و فناوری ۲۰ درصد یک طرحی را سرمایه­ گذاری کنند، ما ۸۰ درصد مابقی آن را پرداخت خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به فراوانی خدمات حوزه توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: یکی از مشکلات در این اکوسیستم، طرف تقاضاست. در واقع بیشتر حمایت­ های کشور از کسانی است که تکنولوژی را عرضه می­کنند، اما دغدغه اصلی این شرکت­ ها بازار است. تا به امروز سیاست­ های تشویقی در حوزه بازار کمتر بوده، لذا تلاش می­کنیم که مشوق­ های لازم را برای طرف تقاضا نیز ایجاد کنیم. حمایت­ های ما در این بخش در قالب لیزینگ و… است که شرکت­ ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، رقابت­ پذیری را یکی دیگر از عوامل مهم در جذب بازار دانست و عنوان کرد: اعتقاد داریم که شرکت­ های دانش ­بنیان باید خود را رقابت­ پذیر کرده و قابلیت حضور در بازارهای داخلی و بین­ المللی را داشته باشند. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در حوزه توانمندسازی تلاش کرده است تا یک لیست جامعی را ایجاد کند تا خدماتی به شرکت­ ها ارایه دهد که بتوانند خودشان را رقابت­ پذیر کرده و استانداردهای لازم را کسب کنند. در مواقعی برای کسب استاندارد مورد نیاز، صندوق تا ۸۰ درصد هزینه­ ها را در قالب کمک­ های بلاعوض پرداخت می­ کند. علاوه بر این صندوق در حوزه ثبت مالکیت فکری، عارضه ­یابی و انواع مشاوره­، حضور در نمایشگاه ­های خارجی و بحث صادرات و… نیز ورود کرده است.

خیاطیان بیان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در تلاش است تا از تمام بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری استفاده کند. پارک­های علم و فناوری در توسعه فناوری، بازیگران اصلی بوده و به واسطه آشنایی که با شرکت­ های دانش ­بنیان دارند، قابلیت و صلاحیت بهتری برای ارزیابی این شرکت­ها دارند، لذا بسته حمایتی خوبی نیز برای آنها در نظر گرفته­ ایم.

وی در پایان با اشاره به رویکرد جدید صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: هیات عامل جدید، نگاه فعال­تری را در نظر گرفته­ است که در آن به دنبال شرکت­ های دانش ­بنیان می­رود، چرا که راه نجات و توسعه کشور را راه فناورانه می­داند. با این رویکرد امیدواریم که ظرفیت­ های خوبی در کشور ایجاد شود چرا که در شرایط فعلی که دشمنان کشور به دنبال ضربه زدن به ما هستند، اکوسیستم فناوری و نوآوری می­تواند نجات­بخش کشور باشد. از همین­ رو صندوق نوآوری و شکوفایی سعی دارد تا نقش خود را به بهترین نحو انجام دهد.

در ادامه دکتر رضوی، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی ضمن خیرمقدم به همه حضار، با اشاره به اهمیت ویژه زیست بوم دانش بنیان، به تشریح خدمات صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی جهت کمک به زنجیره زیست بوم دانش بنیان پرداخت. وی پس از ارایه آمار های مربوط به این صندوق به تشریح خدمات ارایه شده پرداخت و گفت: سودآوری هدف اصلی صندوق نیست و سرمایه گذاران صندوق، خیرین صندوق می باشند. ازین رو ارایه خدمات به نحوی انجام می پذیرد که مشکل مالی دغدغه شرکت ها و تسهیلات گیرندگان نباشد.

وی در ادامه با اشاره به جزییات تسهیلات گفت: کارمزد تسهیلات صندوق بین ۴% تا ۱۴% می باشد که به تناسب طرح این تسهیلات ارایه می گردد و معمولا تا ۱۲ ماه تنفس دارد.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی، با اشاره به جامع بودن این صندوق و عدم محدودیت در اراِیه خدمات به حوزه های مختلف گفت: برای تسهیل دریافت تضامین از تسهیلات گیرندگان، ارایه سهام شرکت یا چک یا سفته و یا در صورت لزوم وثیقه ملکی یا ضمانت نامه بانکی کافی است، آنچنان که تضمین ملکی تنها برای تسهیلات بالاتر از ۵میلیارد ریال لازم است.

وی در پایان با اشاره به نقش رسانه ها در حوزه پژوهش و فناوری و وقف آن گفت: از رسانه ها برای فرهنگ سازی و تشریح شرایط سرمایه گذاری خطرپذیر کمک می خواهیم.

 

 

اخبار

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Text Widget
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus quis neque vel quam fringilla feugiat. Suspendisse potenti. Proin eget ex nibh. Nullam convallis tristique pellentesque.